Portugese en Spaanse klanken van BRISK

Geplaatst op: woensdag 4 maart 2020

Na vele pogingen was het kerkconcerten Vries eindelijk gelukt om het veel gevraagde blokfluitensemble BRISK naar de Bonifatiuskerk van Vries te halen. BRISK (betekent levendig en wakker) geeft sinds 1986 talloze concerten bij gerenommeerde podia en op festivals van naam in veel Europese landen, Canada en Noord- en Zuid-Amerika. Het thema van dit concert getiteld Canção (Portugees voor lied) was gespitst op de imitatie van de menselijke stem. Volgens Silvestro Ganassi was zang boven alles verheven, en instrumentalisten behoren dat ideaal zoveel mogelijk proberen te benaderen. In het programma waren dan ook vele aspecten uit de vocale muziek verwerkt.

Op het podium lagen ongeveer 40 blokfluiten, van sopraan tot grote basfluit. De laatste leek qua vorm een beetje op een fagot met een lengte van zo’n 2 meter. Iedereen kent het vooroordeel dat leeft over blokfluiten: als kind moet je eerst maar eens leren die te bespelen, lekker makkelijk. BRISK heeft het tegendeel bewezen. Vooral de fluiten in de lagere ligging waren werkelijk heerlijk om naar te luisteren, en die lagere ligging voerden de boventoon, om het even plastisch te zeggen.

Van de akoestiek van onze Bonifatiuskerk werd direct optimaal gebruik gemaakt door te beginnen met Romanza Belinfante van Gijs Levelt (onlangs bij Podium Witteman op visite) vanaf enerzijds het balkon en anderzijds achterin het koor.

In het blokje Guerrero-Encina-Anchieta (15e en 16e eeuw) werd uw recensist als fervent koorzanger duidelijk dat het hier koorstukken betrof, je kon bijna meezingen. Voor de composities waren dan ook teksten en gedichten als inspiratiebron gebruikt.

Con Amores van Obradors was een slaapwalsje, vertolkt door 4 basfluiten. Wakker blijven!

Een volgend blokje Ortiz-Vázquez-De Cristo liet echt een koor zingen, met als derde stuk een mooie Valse Triste met de titel Tristis est anima. Vocaal werd instrumentaal uitgevoerd.

Donkere schaduwen in Negra Sombra van Capón, een driekwartsmaat met veel lage tonen vertolkte een liefdesverklaring: Ik merk je overal in terug.

In de pauze andermaal de heerlijke baksels van Anniek en Tonnie, dit keer vier tulbanden in plaats van al die muffins: de dames wilden een keertje “makkelijk”. Desalniettemin: lekker jonge!

Dit verslag wordt al weer te lang: u staat me een binnenbocht toe.

Toek Numan schreef voor BRISK Vientos Ibéricos, gebaseerd op de Portugese Fado. De zangeres was nu een altfluit, ook de percussie was in de blokfluiten terug te vinden, soms met losse blokfluitonderdelen. Erg mooi. Het slotstuk, eveneens van Gijs Levelt, ging over joden en moslims die in WO II uit Portugal werden verdreven en elders een nieuw leven moesten opbouwen. Het verhaal werd prachtig door de blokfluiten verteld.

Het was weer mooi daar in de Dorpskerk.

Op zondag 5 april 2020 om 15.00 uur komen Judith en Tineke Steenbrink (viool en klavecimbel/orgel) met het programma Come kiss me now.

Let op: in de huis-aan-huisfolder staat een verkeerde datum: 19 april wordt 5 april!

U kunt reserveren via www.kerkconcertenvries.nl.

Tekst: Maarten Dollekamp


Meer berichten over: