Armonico Tributo en het Van Oeckelenorgel

Geplaatst op: woensdag 14 februari 2024

Bonifatiuskerk Vries, 11 februari 2024

De organisatie van Kerkconcerten Vries had ensembleleider Robert Koolstra gevraagd een programma te maken waarin het Van Oeckelenorgel een belangrijke rol kon spelen. Robert is daarvoor in de pen geklommen en heeft een paar arrangementen gemaakt. Omdat er geen ruimte was voor een heel strijkorkest op het balkon van de kerk, maakte hij een aantal bewerkingen voor de bezetting orgel-viool-cello.

Het Van Oeckelenorgel is afkomstig van Glimmen en heeft één klein klavier met 54 toetsen (een pianoklavier heeft er 88) en voetpedalen. Orgelmuziek wordt soms pompeus gevonden, maar dat geweld is eigenlijk niet mogelijk met dit orgel in Vries. Een algehele restauratie kwam gereed in 2007. Indien u meer wilt weten over dit bijzondere orgel kunt u kijken op de site van de kerk: www.pkn-vries.nl/het-orgel.

Het programma begon dan ook met het orgelconcert in Bes-dur HWV 290 van Händel. Lekker luchtig en, zoals we van Händel zijn gewend, fijne toegankelijke muziek. Het tweede werk voor de pauze in deze bezetting was het Concerto Bes-dur HWV 294. Wat klonk me dat bekend in de oren! Als het had gemogen had ik meegezongen … Hoe kan dat nou dacht ik bij mezelf, ik luister eigenlijk nooit naar orgelmuziek. Pas na het concert en na enig zoekwerk kwam de aap uit de mouw: oorspronkelijk is dit een harpconcert! Diverse versies daarvan heb ik in de kast. De orgelversie kwam pas later. Het ensemble liet een prachtige versie horen.

Tussendoor de cantate L’Impatience van Rameau, waarin de liefde wordt beschreven. De sopraan werd prachtig vertolkt door Tanja Obalski. De bezoekers hadden een vertaling bij de entree meegekregen. Robert had hierover in zijn inleiding toegegeven dat hij de nogal letterlijke vertaling met Google Translate voor elkaar had gekregen, waardoor er wel wat kromme zinnetjes waren ontstaan. Bijvoorbeeld: Hij denkt aan verdubbeld door mijn ongeduld. Of: Laten we op zijn knieën vallen. Ach nou ja. De muziek en de uitvoering maakten alles goed.

Na de pauze met die heerlijke muffins van Tonnie bij de overigens prima koffie (laat dat ook eens gezegd) het Cinquième Concert clavecimbel van Rameau, een orgel-solouitvoering van Berceuse van Louis Vierne (waarvan wordt gezegd dat hij stierf ‘met een voet op het pedaal’) en nog een cantate van Rameau: Orphée.

Het was weer mooi daar in de Dorpskerk.

Op zondag 10 maart 2024 om 15.00 uur een Passieconcert door Roden Girl Choristors onder leiding van Sonja de Vries.

Kaarten te koop via de website www.kerkconcertenvries.nl.

Tekst: Maarten Dollekamp


Meer berichten over: