Duo Nova steelt de show

Geplaatst op: dinsdag 5 april 2022

Voor dit alweer laatste door Kerkconcerten Vries georganiseerde concert in dit seizoen was Duo Nova uitgenodigd een presentatie te verzorgen. De zusjes Nouschka (viool) en Eva (cello) maakten hun opwachting met een zeer gevarieerd en uiteenlopend repertoire.

Het spits werd afgebeten met een driedelig duo van Bréval, waarin solo’s elkaar afwisselden.

Uit het Carnaval des Animeaux van Saint-Saëns werd de Zwaan vertolkt. Erg mooie cello-solo van Eva, terwijl Nouschka met haar viool een heel orkest vertegenwoordigde. Heel knap!

Dan een duet van Haydn, altijd toegankelijke muziek. Deel I had een prachtige dialoog tussen beide instrumenten. Deel II was een soort Weense wals, waarbij je de danseressen aan het hof voor je zag.

Een pakkende en erg goed uitgevoerde vioolsolo in een van de mooiste stukken ooit geschreven: Meditation van Jules Massenet. De cello volgde de tempowisselingen perfect.

Carlos Gardel schreef de tango Por una Cabeza, oorspronkelijk een lied over een man die verslaafd is aan gokken tijdens paardenraces. De dames gaan op hun instrumenten te keer als volleerde zigeuners.

In de pauze werd het publiek weer getrakteerd op de heerlijke baksels van Anniek en Tonnie.

Na het driedelige Duo I van Giovanni Battiste Cirri kwam de Sonatine van de Zwitser Honneger, die zich duidelijk had laten inspireren door Maurice Ravel. Grote contrasten: van lekker kabbelende muziek naar een ruzieachtig tweegevecht.

Speciaal voor de opa van de dames die in de zaal zat werd een stuk in drie delen van Reinhold Gliére gespeeld. Een rustige Prelude, de zingende viool van Nouschka in de Cradle Song en vertellende muziek in de Canzonetta.

Als afsluiter Julie-O van de Amerikaanse jazz-cellist Mark Summer, waarbij de cello van Eva ook als slaginstrument werd gebruikt. Een lekker jazzy einde.

Het was weer mooi daar in de Dorpskerk.

Het programma voor het nieuwe seizoen is nog niet helemaal compleet. U vindt het te zijner tijd op de website www.kerkconcertenvries.nl.

Maarten Dollekamp


Meer berichten over: